Навчаючись змагаємось

Слово — то дивний витвір людини. Воно народилося у праці, як пісня.
Завдяки слову ми розуміємо один одного, за допомогою мови творяться великі дива
на землі. Відберіть у людини    мову, і вона здичавіє. А знання мови, відчуття краси
слова є одним із джерел людської культури.
                                                                                                                   В. Сухомлинський

Ведучий. Вітаю вас, юні знавці рідної мови, на мовно-літературному турнірі.   
      Представляємо чле­нів почесного журі, яке буде оцінювати ваші зна­ння та філологічні здібності.
      Представляємо ко­манди та їх капітанів, які сьогодні змагатимуться за першість у нашому інтелектуальному словес­ному турнірі.
Учасники І етапу — капітани команд.
І етап. Роль мови в житті суспільства
Ведучий. Яка ж роль мови в житті суспільства, які функції виконує мова? На ці та інші запитання спробують дати відповіді наші капітани, які будуть вашою опорою впродовж конкурсу (саме вони ви­значать послідовність виступів команд). Перший, хто дає правильну відповідь, заробляє команді пра­во бути 1-ою в наступному конкурсі. Правильна відповідь — 1 бал.
Капітани, на сцену!
Назвіть себе . Відповідати, тіль­ки підвівши руку вгору, — зал мовчить (підказка з залу — команда пропускає участь у турі).
Ведучий. Мова виконує важливі функції в суспіль­стві, їх чотири: мислительна, комунікативна, пізна­вальна, об'єднувальна.
Зараз будуть озвучені види мовної діяльності, а вам треба назвати, з якими функціями мови вони співвідносні:
*     За допомогою мови люди обмінюються думка­ми й почуттями (комунікативна);
*     Думки формуються й виражаються тільки за допомогою мови {мислительна);
*     Мова об'єднує людей в один народ (об'єдну­вальна);
*     Через мову людина пізнає світ, здобуває знання про нього (пізнавальна).


Ведучий. Перші хвилювання позаду, капітани займа­ють місця біля своїх команд, а на вас чекає новий етап змагання. Це поетичний конкурс, де візьмуть участь кращі читці класів, які приготували для нашого турніру вірші відомих українських поетів.
                                        II етап. Поетична хвилинка
На сцену піднімаються кращі читці класів. По черзі вони де­кламують поезії.
Журі оцінює їхні виступи за 12 бальною системою. Оголошують результати й сукупний бал команд. Підсумок.
Ведучий. Продовжуємо наш конкурс. Учасникам треба швидко відповідати на запитання. Кожне питання оцінюється 0,5 бала.
III етап. Знавці фонетики й орфографії
Питання:
-  розділ науки, що вивчає звуки мовлення (фо­нетика);
- розділ науки, що вивчає знаки письма (графіка);
-  розділ науки, що вивчає правила написання слів (орфографія);
-  розділ науки, що вивчає правила вимови слів (орфоепія);
- який знак слід ставити для твердої роздільної вимови звуків б, п, в, м, ф, р                 
                                                                                                                 (апостроф);


    - який знак ставиться після д, т, з, ц, с, л, н для позначення їх м'якості (м'який                 
                                                                                                                                       знак);
    - який знак не ставиться в українській мові після шиплячих (м'який знак);
    - який знак, на відміну від російської, не існує в українській мові (твердий знак).
Ведучий. Стилістика — наука, яка вивчає стилі мовлення; їх розрізняють п'ять: розмовний, художній, науковий, офіційно-діловий, публіцистичний. Зараз ви отримаєте картки з текстами різних стилів і спробуєте їх ви­значити. Тексти слід читати перед мікрофоном й одразу називати стиль. Правильна відповідь — 1 бал.
Тексти
1.   На лобі вузенька чорна смужка. Передня частина голови зверху і смуга за оком білі. Спина сіра, надхвістя і крила яскраво-руді. Горло, боки шиї і зоб чорні, груди і боки тіла яскраво-руді. Черево блідо-руде. Махові пера бурі, з вузенькою світлою смужкою по зовнішньому краю. Рульові пера яскраво-руді. Дзьоб чорний, ноги бурі. Гнізда — у закритих місцях. Кома­хоїдні птахи. В Україні є два види горихвістки звичайної. (Науковий стиль)
2.  А погляньте-но! Що за диво! Серед білого дня на дереві ліхтарик спалахнув. Блимнув і згас, а тоді на іншій гілці загорівся. Що ж воно таке? Та то не вогник, а пташка-горихвістка поміж листям. І ось що цікаво: летить пташка — і хвостик у неї «горить», а сяде на гілку — і немає вогника. Чому це так? Пояснити це неважко: пташина в по­льоті хвостик розгортає, от пір'ячко і спалахує вогником, хвостик згорне — пір'ячко сховається. Красива! (Художній стиль)
3. Сонце — найближча до Землі зірка, центральне тіло Сонячної системи, найсильніше джерело випромінювання, що досягає Землі; це газова куля, яка складається із водню та гелію з невеликою домішкою важких елементів. Внутрішню частину Сонця становить ядро, зовнішню — атмосфера. Атмосфера поділяється на фотосферу (тут спостерігаються сонячні плями), і хромосферу, з якої викидаються спікули, а також корону, з якої енергія разом із спікулами потрапляє у міжпланетний простір у вигляді сонячного світу. (Науковий стиль)
4.  Жив собі чоловік та жінка, які мали сина та дочку. Дочка була найкраща у світі. Одного разу сонце вкрало її собі за жінку. Брат пішов шукати се­стру туди, де заходить сонце. Знайшов брат сестру, але забрати одразу не зміг, бо сонце повернулося. Сховався брат у льосі. А сонце на льох ризи свої повісило. Ледве не згорів брат, та сестра його вивела, познайомила з сонцем. Сонце попросило брата на один день його замінити, а брат стільки шкоди наробив! Сонце так розсердилося, що цілий тиждень не показувалося людям. А брат з сестрою втекли. (Художній стиль, казка)
Ведучий. Дякую за відповіді! Займіть свої місця в залі. Просимо журі під­рахувати ваші результати. Запрошуємо на змагання з теми «Знавці морфології».
V етап. Знавці морфології
      Учасникам треба швидко відповідати на запитання. Кожне питання оцінюється 0,5 бала.
Питання:
*   самостійна частина мови, що вказує на предмети, ознаки чи кількості (числа), але не називає їх (замінює) (займенник);
самостійна частина мови, що виражає ознаку предмета і змінюється за родами, числами і від­мінками (прикметник);
*   самостійна частина мови, що означає кількість, число та порядок предметів при лічбі (числівник);
* службова частина мови, що вживається для зв'язку однорідних членів речення та частин складного речення (сполучник);
* особлива незмінна частина мови, що виражає почуття, передає звуконаслідування, волевияв­лення (емоції, переживання, заклики, спонукан­ня, звуки, оклики) (вигуки);
* службова частина мови, яка підсилює висловле­не, надає різноманітних відтінків, утворює на­казовий спосіб, виділяє окремі слова (частка);
 * незмінна службова частина мови, яка утворює граматичні значення відмінків і виражає залеж­ність іменників, займенників, числівників від інших слів (прийменник).
Ведучий. Дякую за відповіді! Займіть свої місця в залі. Просимо журі підрахувати ваші результати.
VI етап. Знавці синтаксису
Ведучий. Одним із понять, яке вивчається в синтак­сисі, є словосполучення. Зараз ви отримаєте картки з написаними сполученнями слів. Вам слід назвати, які з них не є словосполученнями. Капітани, візьміть картки. За кожну правильну відповідь — 1 бал.
Осінній день; правильно відповідати; летить у небі; весна і осінь.
Ведучий. Дякую за відповіді! Займіть свої місця в залі. Просимо журі підрахувати ваші результати.

VII етап. Знавці фразеології


Ведучий. Фразеологія вивчає стійкі сполучення слів, народні прислів'я, приказки, влучні слова видатних людей тощо. Капітани команди беруть у ведучого карт­ки з фразеологізмами. Правильна відповідь — 1 бал.
Картки для знавців фразеологоії
- ні пава, ні ґава (ні риба, ні м'ясо; безвольна лю­дина);
- стелитися під ноги (ходити на задніх лапах; принижуватися);
- тримати в залізних руках (не давати спуску; суворо поводитися);
-  співати з чужого голосу (дивитися чужими очи­ма; не мати своєї думки).
Ведучий. Поки відбувається пошук синонімічних фразеологічних одиниць та їхнього значення, ми проведемо гру з уболівальниками, що пред­ставляють свої команди.
 Завдання
Треба закінчити прислів'я. Якщо відповіді немає, слово має наступний.. Правильна відповідь —  1 бал.
Прислів'я
-   Бджола мала, але й та... (працює).
-   Скільки вовка не годуй, а він... (у ліс дивиться).
-   Добре діло... (роби сміло).
-   Відважному море... (по коліно).
-    Добре ім'я — найкраще... (багатство).
-  Два коти в одному мішку... (не помиряться). х   Тяжко тому жити, хто... (не працює).
-  Щоб рибу їсти, треба... (її зловити).
Журі підраховує сукупний бал команд.
VIII етап. Логіка
Ведучий. Ось завдан­ня; члени команди їх читають і дають відповідь. Правильна відповідь — 0,5 бала.
Завдання
1.  Який алфавіт складається з 6 літер? (азбука, абетка)
2.  У якому вигуку є 100 однакових звуків (стоп)!
3.  Від назв яких двох букв стає жарко, гаряче? (пече)7
4.  Який прислівник можна читати однаково зліва направо й справа наліво (зараз)7.
5.  Чим закінчується і вечір, і ніч (приголосними)7.
6.  Що стоїть між підлогою і стелею (і)7
7.  Який молочний продукт можна перетворити на злак, прочитавши його справа наліво (сир-рис)7
8.  Перетворіть одяг на птаха, замінивши одну букву (майка-чайка).
Оголошення результатів, нагородження.
Ведучий. Дякуємо за участь у цьому святі філологіч­ного знання. Д

Немає коментарів:

Дописати коментар